Fasal. Pada menyatakan niqa’ dan fatrah.
Fatrah adalah satu keadaan yang terselang
mengalir darah didalamnya dan tinggal didalam faraj bekas darah sekira-kira
jika dimasukkan kapas kedalamnya nescaya kelihatan pada kapas itu warna darah.
Niqa’
adalah satu hal yang terselang keluar darah didalamnya serta tiada tinggal
bekas darah didalam faraj sekira-kira jika dimasukkan kapas kedalamnya nescaya
keluar ia bersih tiada kelihatan padanya warna darah.
Niqa’ yang pada
selang-selang darah itu dihukumkam haid dengan tiga syarat.
Pertama :
tiada lampau ia akan lima belas hari.
Keduanya :
tiada kurang perhimpunan darah itu daripada sehari semalam.
Ketiga :
niqa’ itu lebih daripada fatrah yang teradat antara darah dan haid
kerana fatrah itu haid
dengan tiada khilaf sekelian ulamak.
Darah yang keluar diantara darah anak-anak
yang kembar adalah darah haid jika diperolehi syarat-syaratnya.
Demikian lagi darah yang keluar selepas
keluar anggota yang bercerai daripada anak yang didalam perut, iaitu darah haid
apabila diperoleh syarat-syaratnya, bukan darah nifas…kerana keluarnya
sebelum kosong peranakkan daripada anak. Demikian lagi darah yang dilihat oleh perempuan yang bunting, maka ianya darah haid
apabila diperoleh syaratnya seperti yang terdahulu kenyataannya.
HARAM DENGAN SEBAB HAID DAN NIFAS
Haram dengan sebab haid dan nifas oleh apa yang haram dengan sebab janabah, daripada
sembahyang, tawaf, sujud tilawah, sujud syukur, khutbah jumaat, menyentuh
mashaf, berhenti didalam masjid dan membaca Quran dengan kasad Quran.
Haram pula lebih daripada yang tersebut itu lima perkara.
Pertamanya: lalu didalam masjid, jika dia
takut menitik darahnya, kerana memelihara masjid daripada kena najis. Jika
dia tidak takut, maka tidaklah haram,hanya makruh sahaja. Sama seperti orang
yang berhaid adalah tiap-tiap orang yang ada pada badannya atau kasut yang
ditanggungnya najis yang basah. Maka haram atasnya lalu didalam masjid. Tetapi
jika dia tidak takut akan demikian itu maka tidak haram dan tidak makruh.
Inilah perbezaan diantaranya dan perempuan perempuan yang berhaid.
Keduanya: mandi atau tayammum kerana mengangkatkan hadath atau kerana
ibadat. Maka ianya haram melainkan segala mandi sunat pada haji, maka ianya
sunat.
Ketiganya: puasa, maka ianya haram lagi tiada sah, dengan ijmak…kerana
sabda nabi s.a.w. artinya: bukankah apabila seorang perempuan berhaid tiada dia
sembahyang dan tiada puasa, artinya haram keduanya atas dia. Riwayat Bukhari
dan Muslim.
Walaubagaimanapun wajib dia mengkadha puasa, bersalahan sembahyang.
Maka tiada wajib dia mengkadhanya kerana hadith Muslim daripada A’isyah r.a,
katanya artinya : adalah kami diperintah mengkadha puasa dan tidak diperintah
mengkadha sembahyang. Lagi pula kerana sembahyang itu banyak maka masyaqqah
mengkadhanya, bersalahan puasa.
Apabila tiada wajib dia mengkadha sembahyang maka adakah sunat dia mengkadhanya
atau makruh atau haram? Bersalah-salahan ulamak pada yang demikian itu atas dua
kaul. Kata satu jamaah daripada ulamak mutaqaddimiin seperti Ibnu Shabbagh dan
Ruyani dan Ibnu U’jail: makruh dia mengkadhanya. mengi’timad pendapat ini
Syeikhul Islam dan syeikh Ramli. Kata Baidhawi: haram atas dia mengkadhanya.
Ibnu Sholah dan imam Nawawi mengakui pendapat ini dan syeikh Jalalul Mahalli
jazam dengannya dan syeikh Ibnu Hajar merajihkannya.
Apabila hukum mengkadhanya itu makruh atau haram adakah sah sembahyangnya
atau tiada sah? Maka yang dirajihkan oleh syeikh Khatib Syarbini dan syeikh
Ibnu Hajar didalam Mughni dan Tukhfah adalah bahawa tidak sah sembahyangnya,
dan yang dirajihkan oleh syeikh Ramli didalam Nihayah adalah sah sembahyangnya.
PERHATIAN
Kedatangan yang menengahkan seseorang, kemudian daripada sudah lalu
masa ia sembahyang dan bersucinya bagi umpama orang yang silsil baul atau
umpama , maka wajib ia mengqadha kemudian daripada sucinya atau hilang ia
daripada haid atau siuman daripada gilanya atau nifasnya dan sanya ada lagi
tinggal daripada waktu kadar takbiratul ihram dan wajib ia mandi dan ia sembahyang
qadha akan dia yakni akan empunya waktu yang ia dapat kadar takbiratul
ihram dan wajib pula ia qadha akan waktu dahulu daripadanya iaitu zohor dan
maghrib dan jika ada ia sembahyang yang di jama’kan antara keduanya seperti di
dapat akan akhir asar atau akhir isyak.
Keempatnya : menyentuh apa yang diantara pusat
dan lututnya dengan tiada berlapik sekalipun tanpa syahwat, samaada sentuh
itu dengan tangan atau dengan kaki atau dengan zakar atau dengan lain
daripadanya, dan samaada sentuh dengan zakar itu dengan tiada setubuh serta
tiada berlapik atau dengan setubuh sekalipun dengan berlapik. Maka sekelian itu
haram dengan sebab haid dan nifas. Kata sebahagian ulamak: tiada haram
menyentuh apa yang diantara pusat dan lututnya dengan selain setubuh.
Setubuh pada faraj perempuan didalam masa masih keluar darahnya itu
dosa besar jika dia tahukan haramnya, lagi dengan sengaja, lagi dengan ikhtiarnya.
Barang siapa yang menghalalkannya jadilah dia kafir. Adapun mengiktikadkan
halal setubuh kemudian daripada putus darah dan sebelum mandi atau pada akhir
darah dan dhaifnya seperti ia bewarna kuning atau keruh
maka
tidaklah dia kufur dengannya, seperti yang tersebut didalam al Anwar dan lainnya
kerana khilaf ulamak pada yang demikian itu
Kelimanya : talak, dengan syarat-syaratnya yang akan datang pada babnya,
maka ianya haram, kerana terhasil masyaqqah bagi perempuan yang ditalakkan
dengan sebab lanjut masa i’ddahnya, kerana masa haid dan nifas itu tiada
dikirakan daripada i’ddah.
Apabila putus darah haid dan nifas halal baginya mandi kerana mengangkatkan
hadath atau tayammum.
Tidak halal sebelum daripada mandi atau tayammum itu segala perkara
yang diharamkan melainkan dua perkara.
Pertama: puasa kerana telah hilang sebab haramnya, iaitu khusus
haid, bkanlah sebab haramnya itu umum keadaan haid itu hadath dengan dalil
tiada haram puasa atas yang berjunub kerana jika sebab haram puasa umum keadaan
haid itu hadath nescaya haramlah puasa atas yang berjunub.
Keduanya: talak kerana
hilang i’llat haramnya, iaitu melanjutkan i’ddah. Adapun selain puasa dan talak
maka ianya tidak halal melainkan selepas mandi atau tayammum.