Jika
seorang perempuan itu telah beradat haid dan ingat akan kadar haidnya dan
waktunya serta tidak dapat membezakan sifat darahnya maka dikembalikan
dia kepada adat haid dan sucinya pada kadarnya dan waktunya.
Sabitlah adatnya jika tiada berlain-lainan dengan sekali jua.
Maka jika dia berhaid didalam sebulan lima hari pada permulaan bulan kemudian
dia istihadhah pada bulan yang kedua nescaya dihukumkan haidnya itu dengan lima
hari pada permulaan bulan yang kedua sepertimana dihukumkan dia dengannya
jikalau berulang-ulang adatnya.
Jika adatnya yang berkekalan itu lima hari pada tiap-tiap bulan
kemudian berpindah kepada enam hari kemudian dia istihadhah pada bulan
berikutnya nescaya dikembalikan haidnya kepada
adatnya yang sebelum bulan istihadhah itu iaitu enam hari.
Inilah hukum pada adat yang muafakat.
Adapun jika adatnya
berlainan-lainan maka sekiranya adatnya itu teratur tiada sabit adat itu
melainkan dengan dua kali. Seperti bahawa dia berhaid didalam satu
bulan tiga hari pada bulan kedua lima hari pada bulan ketiga tujuh hari pada
bulan keempat tiga hari pada bulan kelima lima hari pada bulan keenam tujuh
hari dan pada bulan ketujuh dia istihadhah, nescaya dikembalikanlah haidnya
pada bulan yang ketujuh itu kepada tiga hari dan pada bulan kelapan kepada lima
hari dan pada bulan kesembilan kepada tujuh hari. Hingga seperti demikian
itulah.
Maka jika tiada
berulang-ulang dua adat haidnya seperti dia istihadhah pada bulan yang keempat
nescaya dikembalikanlah haidnya kepada tujuh hari iaitu adat haidnya yang
sebelum bulan istihadhah itu jika dia mengetahuinya. Jika dia lupa aturan
adatnya yang bersalahan itu atau tidak teratur adatnya atau tiada berulang-ulang
daurnya serta dia lupa akhir gilirnya pada dua masaalah yang kemudian ini
nescaya wajiblah dia mengerjakan ihtiat.
Maka dijadikan haidnya tiga
hari didalam tiap-tiap bulan, selepas daripada tiga hari itu adalah dia pada haram
setubuh dan apa yang sebagainya seperti hukum perempuan yang berhaid dan pada
wajib ibadat seperti hokum perempuan yang suci, hingga kesudahan tujuh hari.
Tetapi hendaklah dia mandi pada kesudahan lima hari dan kesudahan tujuh hari
itu. Kemudian daripada tujuh hari itu adalah dia seperti hukum orang yang suci
hingga keakhir bulan.