Jika
dia telah beradat haid dan ingatkan kadar haidnya dan waktunya dan dapat dia
membezakan sifat darah dengan syarat- syaratnya yang telah tersebut dahulu itu
maka dihukumkan haidnya dengan tamyiz, bukan dengan adat pada
tempat yang adatnya menyalahi tamyiz serta tiada menyelangi antara adat dan tamyiz
itu sekurang-kurang suci.
Seperti adat haidnya lima hari pada permulaan tiap-tiap bulan
kemudian dia istihadhah. Maka dilihatnya darah merah lima hari pada permulaan
bulan kemudian darah hitam lima hari kemudian berkekalan darah merah nescaya haidnya
adalah darah hitam jua kerana tamyiz itu lebih kuat daripada adat kerana tamyiz
itu alamat yang hadhir dan adat itu alamat yang sudah lalu. Lagi pula tamyiz
itu alamat yang ada pada darah dan adat itu alamat pada yang empunya darah.
Adapun jika menyelangi
diantara adat dan tamyiz itu sekurang-kurang suci seperti adat haidnya lima
hari pada permulaan bulan kemudian dia istihadhah pada bulan yang selepasnya.
Maka dilihatnya darah merah dua puluh hari kemudian darah hitam lima hari
nescaya darah merah lima hari pada permulaan bulan itulah darah haid dan darah
hitam yang lima hari itu adalah haid yang lain, dan darah merah lima belas hari
antara keduanya adalah darah istihadhah.
KAEDAH
PENTING
Ketahui oleh mu,
bahawa perempuan yang telah beradat haid apabila darahnya melampaui adatnya
ditegah dia padanya apa yang ditegah dengan sebab haid kerana diihtimalkan
putus darahnya atas lima belas hari. Kemudian apabila putus darahnya atas lima
belas hari atau kurang maka sekelian darah itu haid jua. Jika darahnya itu
melampaui lima belas hari wajiblah dia mengkadha ibadat masa yang selain daripada
adatnya itu, dan pada daur yang kedua dan yang ketiga apabila darahnya
melampaui hari-hari adatnya wajiblah dia mandi dan sembahyang kerana telah
nyata keadaannya itu istihadah.