2. Muntadi'ah Ghari Mumaiyizah [ مبتداة غير مميزة ]


Sekiranya perempuan yang baharu berhaid itu tidak dapat membezakan sifat darah seperti dilihatnya darah itu diatas satu warna jua, atau diatas beberapa warna tetapi tidak ada satu syarat daripada syarat-syarat yang telah tersebut itu, maka haidnya jika diketahuinya waktu permulaan datang darahnya adalah sehari semalam jua, dan sucinya adalah yang kemudian daripadanya hingga akhir bulan, kerana gugur sembahyang daripadanya didalam masa sehari semalam itu diyakinkan dan gugurnya didalam masa yang selain daripada itu tiada diyakinkan. Maka tiada ditinggalkan yang yakin melainkan dengan yang yakin seumpamanya atau dengan tanda yang nyata seperti pembezaan sifat
darah atau adat.

Walau bagaimanapun pada daur yang pertama, hendaklah dia sabar, jangan mandi hingga lampau darahnya lima belas hari. Kemudian pada ketika itu wajib dia mandi dan mengkadha ibadatnya yang ditinggalkan didalam masa yang lebih daripada sehari semalam itu. Pada daur yang kedua wajib dia mandi apabila lalu sehari semalam. Adapun jika tiada diketahuinya waktu permulaan datang darah maka perempuan itu “Mutahayyirah”. Lagi akan datang hukumnya.
  
ISTILAH

 Apabila disebutkan “perempuan yang membezakan” ( مميزة ) dengan itlak maka yang dikehendaki adalah perempuan yang menghimpunkan syarat-syarat yang terdahulu disebutkan itu.

TEMPOH PALING LAMA TINGGAL SOLAT BAGI MUBTADI’AH

 Apabila seorang perempuan yang baharu berhaid melihat darah merah lima belas hari kemudian darah hitam lima belas hari hendaklah dia meninggalkan sembahyang dan puasa didalam masa tiga puluh hari.

Adapun didalam lima belas hari yang pertama maka kerana bahawa sanya diharapharapkan putus darahnya dan didalam lima belas hari yang kedua maka kerana darah hitam yang dilihatnya menunjukkan bahawa darah merah yang terdahulu itu darah istihadhah bukan darah haid Kemudian, jikalau darah hitam itu lebih daripada lima belas hari maka dia adalah seorang yang ketiadaan syarat tamyiz.

Jadi adalah haidnya sehari semalam pada permulaan darah merah, dan jadilah permulaan daurnya hari ketiga puluh satu.

 Maka hendaklah dikadhanya sembahyang dan puasa didalam masa yang lebih daripada kadar haidnya itu iaitu lima belas hari pada masaalah yang pertama dan sehari semalam pada masaalah yang kedua.

 Tidak diperolehi perempuan yang disuruh meninggalkan sembahyang dan puasa didalam masa tiga puluh satu hari selain daripada perempuan ini.

TEMPOH PALING LAMA TINGGAL SOLAT BAGI MU’ TADAH

 Adapun mustahadhah yang sudah beradat haid maka diperoleh yang disuruh meninggalkan sembahyang dan puasa didalam masa empat puluh lima hari, seperti adalah adat haidnya lima belas hari pada permulaan tiap-tiap bulan kemudian dia melihat pada permulaan bulan darah merah lima belas hari kemudian berkekalan darah hitam, maka disuruh dia meninggalkan sembahyang dan puasa didalam lima belas hari yang pertama kerana berpegang atas adatnya, dan didalam lima belas hari yang kedua kerana kuat darahnya itu lagi diharapkan tetap tamyiznya dan didalam lima belas hari yang ketiga, kerana berkekalan darah hitam menyatakan bahawa tempat mengembalikan haidnya adalah adat jua bukannya tamyiz kerana ketiadaan syaratnya. Maka haidnya lima belas hari pada permulaan bulan. Jadi, hendaklah dikadhanya sembahyang dan puasa didalam lima belas hari yang kemudian daripada masa adatnya dan waktunya. dihukumkan dengan adat. Tidak adalah dia seorang yang membezakan sifat darahnya…maka dikembalikan dia kepada adat haidnya.