5. Mutahaiyirah Mutlaqah { [ ناسية القدرو ناسية الوقت ] متحيرة مطلقة }


Jika seorang perempuan itu telah beradat haid dan lupa akan kadar haidnya dan waktunya maka dia adalah perempuan yang tercengang-cengang tentang keadaan haid dirinya. Maka wajib dia mengerjakan ihtiat kerana tiap-tiap masa yang lalu atasnya diihtimalkan bagi haid dan suci dan putus darahnya. Maka adalah dia pada hukum perempuan yang berhaid pada pihak haram setubuh, menyentuh barang yang diantara pusat dan lutut dengan tiada berlapik, menyentuh mashaf dan membaca al-Quran diluar sembahyang, kerana diihtimalkan haid, dan pada hukum perempuan yang suci pada pihak tiada haram talak dan pada wajib mengerjakan ibadat yang berkehendak kepada niat seperti sembahyang dan tawaf dan puasa. Maka wajib dia mengerjakan yang demikian
itu kerana diihtimalkan sucinya.


 Wajib dia mandi bagi tiap-tiap fardhu didalam waktunya kerana diihtimalkan putus darahnya pada ketika itu jika dia tiada tahu waktu putus darahnya. Jika dia mengetahuinya, seperti ketika masuk matahari umpamanya nescaya tidak wajib dia mandi pada tiap-tiap malam atau siang melainkan pada ketika masuk matahari jua. Disembahyangkannya dengan mandinya itu akan maghrib, dan mengambil wudhuk dia bagi fardhu-fardhu yang selain maghrib kerana diihtimalkan putus darahnya pada waktu maghrib jua, tiada selainnya.

 Wajib dia puasa ramadhan kerana diihtimalkan sucinya didalam sebulan. Kemudian, hendaklah dia puasa pula sebulan genap. Maka apabila telah dipuasakannya dua bulan tinggallah atasnya puasa dua hari jika tidak beradat putus darahnya pada waktu malam seperti beradat putusnya pada waktu siang atau dia syak pada yang demikian itu, kerana diihtimalkan dia berhaid pada lima belas hari dan permulaan datang darahnya pada siang hari dan putusnya pada siang hari yang keenam belas, maka binasalah puasanya enam belas hari pada bulan yang pertama dan enam belas hari pada bulan yang kedua dan sah puasanya empat belas hari pada bulan yang pertama dan empat belas hari pada bulan yang kedua. Maka jumlah puasanya yang sah dua puluh lapan hari. Maka tinggal diatasnya puasa dua hari. Adapun jika beradat putus darahnya itu pada malam tiadalah tinggal atasnya daripada puasanya suatu apapun.

 Maka apabila tinggal diatasnya puasa dua hari hendaklah dia puasa untuk keduanya enam hari daripada lapan belas hari, tiga hari pada permulaannya dan tiga hari pada kesudahannya, maka terhasillah dua hari, kerana jika haid datang pada hari yang pertama nescaya putuslah ia pada hari keenam belas, maka sahlah puasanya dua hari yang akhir, dan jika haid itu datang pada hari yang kedua sahlah puasanya dua hari iaitu yang pertama dan yang akhir iaitu yang kelapan belas, dan jika darahnya itu datang pada hari yang ketiga sahlah puasanya dua hari yang pertama, dan jika ia datang pada hari yang keenam belas sahlah puasanya dua hari iaitu hari yang kedua dan yang ketiga, dan jika iadatang pada hari yang ketujuh belas sahlah puasanya pada hari yang keenam belas dan hari yang ketiga, dan jika ia datang pada hari yang kelapan belas sahlah puasanya pada hari yang keenam belas dan yang ketujuh belas.



Jika yang dikadhanya itu puasa sehari maka hendaklah dipuasakannya tiga hari daripada tujuh belas hari iaitu yang pertama dan yang ketiga dan yang ketujuh belas, kerana jika datang haid pada hari yang pertama sahlah puasanya pada hari yang ketujuh belas, jika datang ia pada hari yang kedua sahlah puasanya pada hari yang pertama, jika kesudahan haidnya itu pada hari yang pertama sahlah puasanya hari yang ketiga, dan jika kesudahannya itu pada hari yang ketiga sahlah puasanya pada hari yang ketujuh belas.

Lihat rajah di bawah ini: