Bab Istihadhah


TAKRIF

Istihadhah pada syarak: darah penyakit yang keluar daripada hujung urat dibawah rahim perempuan diluar masa sebanyak-banyak haid dan diluar masa sebanyak-banyak nifas, samaada ia keluar mengiringi darah haid atau tidak. Kata sebahagian ulamak : istihadhah itu tertentu pada darah yang berhubung dengan darah haid, selain daripada itu darah fasad bukan istihadhah. Kata syeikh Ibnu Hajar didalam Syarah Bafadhal : khilaf itu kembali kepada lafaz jua.



HUKUM ISTIHADAH

Istihadhah adalah hadath yang berpanjangan, bandingannya seperti kumuh atau wadi atau mazi yang sentiasa keluar. Maka ia tidak menegah sembahyang dan puasa dan setubuh dan barang sebagainya. Maka tidak diharamkan diatas mustahadhah  dan orang yang sentiasa keluar kumuh atau wadi atau mazi apa yang diharamkan atas perempuan yang berhaid dan bernifas.


KEWAJIPAN BERSUCI KE ATAS MUSTAHADAH

Wajib atas mustahadhah membasuh farajnya. Kemudian jika tiada tertahan darahnya daripada keluar melainkan dengan sumbat maka wajib dia menyumbat farajnya dengan umpama kapas jika tidak kesakitan dia dengan sumbat itu disebab terkurung darahnya dan jika dia tidak berpuasa. Jika tidak, memadainya oleh sumbat sebab banyak darah serta tiada tertahan darah dan tiada kurang melainkan dengan cawat maka wajib pula dia bercawat dengan kaifiat cawat yang masyhur jika tiada kesakitan dia dengan bercawat.

Adapun jika dia kesakitan dengan keduanya maka tiada wajib keduanya. Jika dia berpuasa wajib dia menanggalkan sumbat pada siang hari. Jikalau keluar darah kemudian daripada sumbat dan bercawat dengan tiada ada kecuaian pada menyumbat dan mengikat cawat itumaka ianya tidak mengapa.

Wajib atasnya selepas bercawat itu mengambil wuduk atau bertayammum. Wajib keadaan membasuh faraj, menyumbatnya, bercawat dan mengambil wuduk atau bertayammum bagi tiap-tiap fardhu didalam waktunya, sekalipun jika tiada beralih cawat itu dari tempatnya dan tiada nyata darah pada sekelian pihaknya. Tidak memadai mengerjakan segala yang tersebut itu sebelum daripada masuk waktu, sama seperti hukum tayammum.

Wajib dia mengerjakan empat perkara ini dengan tertib seperti yang tersebut itu dengan tiada berlambatan, seperti disumbatnya farajnya mengiringi istinja’, bercawat mengiringi menyumbat dan mengambil wuduk atau bertayammum mengiringi bercawat dengan tiada berlambatan. Maka tiada harus dia melambatkan tiap-tiap yang terkemudian daripada perkara yang mendahuluinya.

Tatkala dia selesai mengambil wuduk atau tayammum wajib dia segera mengerjakan sembahyang kerana mengurangkan hadath barang sedapatnya, tetapi tiada mengapa terlambat sedikit kerana maslahat sembahyang seperti menutup aurat, ijtihad pada kiblat, menanti jamaah, menjawab orang yang azan.. dan iqomah dan barang sebagainya daripada kesempurnaan yang dituntut kerana sembahyang. Maka jika dia terlambat dengan selain maslahat sembahyang seperti makan umpamanya batallah wuduknya. Maka wajib dia mengulangi sekelian yang tersebut itu sepertimana apa yang telah terdahulu keterangannya.

Jika putus darah istihadhah selepas berwuduk atau ketika berwuduk wajib dia membasuh farajnya dan berwuduk atau bertayammum kerana ihtimal sembuhnya daripada istihadhah itu kerana asal adalah tidak kembali keluar darah itu. Wajib pula dia mengulang sembahyang yang telah dikerjakannya dengan toharahnya yang terdahulu itu kerana nyata batalnya. Melainkan jika keluar semula darahnya pada masa yang hampir sekira-kira tiada sempat dia mengerjakan toharah yang lain dan sembahyang didalam masa putus darah itu, samaada teradat kembali darahnya atau tidak, atau dizankannya hampir kembalinya dengan adat atau dengan khabar orang yang kepercayaan sebelum dapat mengerjakan toharah dan sembahyang. Maka tidak wajib dia berwuduk pula kerana kekal wuduknya dengan halnya dan sembahyanglah dia dengannya. Melainkan jika lanjut masa itu atas menyalahi adatnya sekira-kira ia meluluskan toharah dan sembahyang. Maka batal wuduknya dan sembahyang yang telah dikerjakan dengan wuduk itu.

Adapun orang yang sentiasa keluar kumuh atau wadi atau mazi maka dia itu seperti mustahadhah juga pada segala perintah yang tersebut itu. Tiada harus bagi umpama orang yang sentiasa keluar kumuh itu menggantung umpama buluh pada zakarnya supaya menitik kumuhnya kedalamnya kerana dia menanggung najis pada selain tempatnya dengan tidak ada dharurat. Maka tiada sah sembahyang sertanya.

Masaalah. Jika tiada tertahan kumuh orang yang sentiasa keluar kumuh daripada keluar melainkan dengan duduk maka wajib dia sembahyang duduk.
Orang yang sentiasa keluar mani wajib dia mandi bagi tiap-tiap fardhu. Orang yang luka yang sentiasa mengalir darahnya atau nanahnya adalah seperti hukum mustahadhah jua pada hukum wajib membasuh darah dan wajib membalut bagi tiap-tiap fardu, tidak pada hukum yang lain.

CARA PENYELESAIAN MASALAH ISTIHADAH[BASIC]

Apabila seorang perempuan yang berumur sembilan tahun atau lebih melihat darahnya keluar kadar sehari semalam atau lebih dan tidak ia melampaui lima belas hari dan tidak ada tinggal atasnya oleh baki daripada suci yang lalu maka darah yang dilihatnya dan selang-selangnya yang tiada keluar darah itu adalah haid sekeliannya, samaada perempuan itu baharu haid atau sudah beradat haid, samaada ia muafakat dengan adatnya atau bersalahan dan samaada darah itu diatas satu sifat seperti hitam sekeliannya atau merah sekeliannya atau kuning sekeliannya, atau ianya diatas beberapa sifat.

Maka jika dia melihat darah hitam lima hari kemudian keluar darah merah nescaya dihukumkan darah hitam dan merah itu haid sekeliannya dengan syarat jika putus darahnya tatkala genap lima belas hari atau dahulu daripadanya.

 Maka jika tiada putus darahnya bahkan ianya berkekalan maka haidnya itu darah hitam yang lima hari itu sahaja, dan yang merah itu darah istihadhah. Lagi akan datang kenyataannya.

Adapun jika tinggal pada perempuan itu baki daripada suci yang terdahulu seperti dilihatnya tiga hari darah kemudian dilihatnya dua belas hari niqa’, tiada keluar darah, kemudian dilihatnya tiga hari darah kemudian putus ia, maka darah tiga hari yang pertama itulah haid dan darah tiga hari yang kemudian itu darah rosak. Ianya serta dua belas hari niqa’ yang dahulunya itu hukum suci. Jika tidak putus yang demikian itu malahan berkekalan, maka ditilik, jika dia itu seorang yang baharu berhaid maka adalah haidnya kadar sehari semalam jua, dan jika dia sudah beradat haid maka hendaklah dia mengamalkan adatnya, pada kadar haidnya dan waktunya. Lagi akan datang kenyataannya.

Apabila seorang perempuan yang sudah beradat haid melihat darahnya lima hari pada permulaan bulan sepertimana adatnya kemudian putus empat belas hari kemudian kembali keluar darah itu hingga berkekalan. Maka sehari semalam daripada permulaan darah yang kembali keluar itu hukum suci seperti empat belas hari yang sebelumnya, dan lima hari yang kemudiannya itu dihukumkan haid. Kemudian, sentiasalah berkekalan daurnya itu dua puluh hari.


KAEDAH PENTING

Apabila seorang perempuan melihat darahnya keluar pada masa terboleh kedatangan haid wajib dia meninggalkan sembahyang dan puasa dan barang sebagainya, daripada apa yang haram dengan sebab haid.

 Kemudian, jika putus darah itu sebelum genap sehari semalam nyatalah darah itu bukan haid. Maka wajib dia mengkadha sembahyang dan puasanya yang dia tinggalkan dalam masa itu. Jika putus darah itu selepas daripada sehari semalam nyatalah darah itu haid jua.

Demikian lagi dengan semata-mata putus darah haid yang alamatnya jika dimasukkan kapas kedalam farajnya kemudian dikeluarkan nescaya adalah ia putih dengan bersihnya wajiblah dia mandi untuk mengerjakan ibadat seperti sembahyang dan puasa dan barang sebagainya. Kemudian jika ia kembali keluar sebelum genap lima belas hari wajib pula dia meninggalkan sembahyang, puasa dan barang sebagainya. Jika putus darah itu wajib pula atasnya mengerjakan ibadat yang tersebut itu.

 Demikianlah, hingga lalu lima belas hari. Maka pada ketika itu dikembalikan perempuan itu kepada adatnya jika dia sudah beradat haid, atau dihukumkan haidnya sehari semalam jika dia baharu kedatangan haid.

Jika darahnya itu tidak melintasi lima belas hari nyatalah bahawasanya setiap darah dan selang-selangnya yang tiada keluar darah itu adalah haid jua.
Jadi pada bulan yang kedua dan yang ketiga dan yang kemudiannya hendaklah diperamalkan hukum haid dan suci seperti pada bulan yang pertama jua.