TAKRIF
Fasal pada menyatakan haid. Bermula arti haid pada bahasa: mengalir dan arti haid pada syara’: darah tabi’e yang keluar daripada penghujung
rahim perempuan pada ketika sihat tubuhnya didalam waktu-waktu yang tertentu
.
UMUR TERBOLEH KELUAR HAID
Sekurang-kurang tahun haid
itu sempurna sembilan tahun Qamariah dengan
takrib, tidak dengan tahdid.
Maka jikalau seorang
perempuan melihat darah sebelum daripada sembilan tahun kadar yang tiada
memuatkan sekali haid dan sekali suci iaitu lima belas hari atau kurang maka
darah yang dilihatnya itu haid jua. Bersalahan jikalau kurangnya daripada
sembilan tahun itu kadar yang memuatkan sekali haid dan sekali suci iaitu lima
belas hari atau lebih. Maka darah yang dilihatnya itu darah rosak, bukan darah
haid.
SEKURANG-KURANG
TEMPOH HAID
Sekurang-kurang
masa haid adalah kadar sehari semalam dalam keadaan ia berhubung iaitu dua
puluh empat jam. Yang dikehendaki dengan
berhubung ini adalah bahawa umpama kapas jikalau dimasukkan ia kedalam faraj
nescaya berlumur ia dengan darah, sekalipun tiada keluar darah itu kepada
tempat yang wajib membasuhnya ketika istinja.
Dikaitkan darah yang kadar sehari semalam itu dengan keadaannya berhubung
hanyalah kerana tujuan menyatakan sekurang-kurang haid. Tidak boleh tergambar
sekurang-kurangnya melainkan dengan berhubung. Ini kerana, jika darah itu tidak
berhubung, iaitu terputus-putus keluarnya maka tidak sunyi ada kalanya
perhimpunan darah yang bercerai itu sampai sehari semalam, atau tidak. Maka
jika sampai, lazimlah lebih darah itu dari sekurang-kurangnya, kerana niqa’
pada selang-selang darah-darah itu adalah juga haid, seperti darah itu sendiri.
Jika tiada sampai perhimpunannya sehari semalam maka ianya bukan haid.
TEMPOH
MAKSIMA HAID
Sebanyak-banyak
masa haid itu lima belas hari lima belas malam sekalipun tidak berhubung.
TEMPOH
GHALIB HAID
Yang
ghalib masa haid itu enam hari atau tujuh hari.
Semua itu sabit ia dengan periksa
(istiqra’) imam kita Syafie’.
TEMPOH
SUCI ANTARA HAID
Sekurang-kurang
masa suci diantara dua haid itu lima belas hari lima belas malam
kerana didalam sebulan pada ghalibnya tidak sunyi daripada sekali haid dan
sekali suci, jadi apabila sebanyak-banyak haid itu lima belas hari lazim
bahawa
sekurang-kurang suci lima belas hari juga.
SUCI ANTARA
HAID DAN NIFAS
Keluar dengan ‘antara dua haid’
oleh suci antara haid dan nifas. Maka
harus bahawa ia kurang daripada lima belas hari, samaada terdahulu haid daripada nifas atau terkemudian ia daripadanya.
Rupa masaalah terdahulu haid daripada nifas : seorang perempuan
yang bunting melihat darahnya kadar sehari semalam atau lebih kemudian dia beranak,
selepas daripada putus darahnya satu jam, umpamanya. Maka darah yang dilihatnya
sebelum daripada beranak itu adalah darah haid dan yang keluar selepas daripada
beranak itu adalah darah nifas. Masa suci antara keduanya pada contoh ini satu
jam.
Rupa masaalah terkemudian haid daripada nifas: seperti putus darah
nifas selepas daripada enam puluh hari, selepas daripada satu jam umpamanya
keluar darah kadar sehari semalam atau lebih. Maka darah yang keluar itu darah
haid.Masa suci antara keduanya pada contoh ini satu jam.
PUTUS
DARAH DALAM TEMPOH NIFAS
Adapun jika putus darah nifas didalam enam puluh hari kemudian keluar darah
kadar sehari semalam atau lebih, sebelum daripada sempurna enam puluh hari itu
maka darah yang keluar itu darah nifas jua bukan darah haid melainkan jika ia
keluar selepas daripada lima belas hari, maka darah itu adalah darah haid.
Tiada
had bagi sebanyak-banyak suci kerana terkadang seorang perempuan tiada berhaid
didalam seumur hidupnya melainkan sekali sahaja, dan terkadang dia tiada
berhaid sekali-kali didalam seumur hidupnya.
Yang
ghalib daripada masa suci adalah masa yang tinggal daripada sebulan selepas
daripada ghalib haid itu. Telah terdahulu bahawa ghalib haid
itu enam hari atau tujuh hari maka ghalib suci itu dua puluh empat atau dua
puluh tiga hari. Ini sekiranya bulan itu genap tiga puluh hari. Sekiranya ia
kurang sehari semalam maka ghalib suci itu dua puluh dua atau dua puluh tiga.
PERHATIAN
Jika
umpamanya berlaku adat seorang perempuan atau lebih dengan menyalahi had darah
yang paling kurang atau had yang paling banyak yang telah tersebut itu tidak
diikuti adat itu kerana menyalahi periksa imam kita Syafie’ dan sekelian ulamak
yang mana periksa mereka itu terlebih sempurna. Meninggalkan darahnya itu
diatas darah rosak adalah terutama daripada menyalahi keberkekalan adat yang
sabit dengan pemeriksaan mereka itu.