7.Mutahaiyirah Ingat Waktu Dan Lupa Kadar[ ناسية القدر الوقت متحيرة ذاكرة]


 Jika perempuan yang beradat haid itu ingat kadar haidnya tidak waktunya atau ingat waktunya tidak kadar haidnya maka dinamakan dia mutahayyirah nasabiah. Maka masa yang dia yakinkan sucinya baginya hukum suci dan masa yang dia yakinkan haidnya baginya hukum haid, dan pada masa yang diihtimalkan padanya haid dan suci adalah dia seperti perempuan yang lupa kadar haid dan waktunya pada pihak wajib atasnya mengerjakan ihtiat didalam masa itu.


 Maka wajib dia mengerjakan ibadat yang berkehendak kepada niat seperti sembahyang, puasa dan barang sebagainya kerana diihtimalkan sucinya. Haram setubuh, menyentuh mashaf dan barang sebagainya kerana diihtimalkan haidnya. Wajib dia mandi bagi tiap-tiap fardhu jika diihtimalkan putus darahnya.

Rupa masaalah mutahayyirah yang lupa akan kadar haidnya dan ingat akan waktunya, seperti bahawa dia berkata : adalah haid aku mula datangnya pada permulaan bulan dan tiada aku ingat akan kadarnya, maka sehari semalam pada permulaan istihadhah itu haid dengan yakin dan setengah yang kedua pada bulan itu suci dengan yakin dan apa yang antara keduanya diihtimalkan bagi haid dan suci serta tiada diihtimalkan putus darah.

Lihat rajah di bawah ini:

Jika dia berkata : aku tahu putus darah haid ku pada akhir tiap-tiap bulan dan tiada aku ingat akan kadarnya, maka lima belas hari yang pertama suci dengan yakin dan sehari semalam pada akhir bulan itu haid dengan yakin dan apa yang diantara keduanya diihtimalkan bagi haid dan suci serta tiada diihtimalkan bagi putus darah.

Lihat rajah di bawah ini:


Jika dia berkata : aku tahu bahawa aku pada akhir tiap-tiap bulan dan permulaan bulan yang kemudiannya adalah didalam haid dan tidak aku ingat kadar haid itu, maka selahzah pada permulaan tiap-tiap bulan dan selahzah pada akhir bulan yang dahulunya haid dengan yakin, dan selahzah daripada akhir yang kelima belas dan selahzah daripada permulaan yang keenam belas suci dengan yakin, dan apa yang diantara lahzah daripada permulaan bulan dan lahzah daripada akhir yang kelima belas diihtimalkan bagi haid dan suci dan putus darah, dan yang kemudian daripada lahzah yang pada permulaan yang keenam belas hingga kepada lahzah yang akhir bulan diihtimalkan bagi haid dan suci dan tiada diihtimalkan bagi putus darah.

 Lihat rajah di bawah ini:
Rupa masaalah mustahadhah yang lupa waktu haid dan ingat kadarnya seperti bahawa dia berkata : adalah adat haid aku enam hari didalam sepuluh hari yang pertama daripada tiap-tiap bulan tetapi tidak aku ingat waktu  permulaannya. Adakah permulaannya hari yang pertama atau yang kedua atau yang ketiga atau yang keempat, maka hari yang kelima dan yang keenam itu haid dengan yakin dan dua puluh hari yang kemudiannya itu suci dengan yakin dan empat hari yang pertama diihtimalkan bagi haid dan suci serta tiada diihtimalkan bagi putus darah. Hari yang ketujuh dan yang kelapan dan yang kesembilan dan yang kesepuluh itu diihtimalkan ia bagi haid dan suci dan putus darah.


asLihat rajah di bawah ini:

Jika dia berkata : adalah haid aku lima hari didalam sepuluh hari yang pertama daripada tiap-tiap bulan, tiada aku tahu permulaannya, tetapi aku suci pada hari yang pertama, maka hari yang keenam haid dengan yakin dan hari yang pertama suci dengan yakin dan dua puluh hari yang kemudian suci dengan yakin. Hari yang kedua hingga akhir hari yang kelima diihtimalkan bagi haid dan suci serta tiada diihtimalkan bagi putus darah, dan hari yang ketujuh hingga akhir hari yang kesepuluh diihtimalkan bagi haid dan suci dan putus darah.

Lihat rajah di bawah ini:

 Jika dia berkata : adalah haid aku sepuluh hari didalam sebulan dan tiada aku ingat waktunya. Maka tidak ada baginya yang diyakinkan daripada haid dan suci, hanya sepuluh yang pertama diihtimalkan bagi haid dan suci serta tidak diihtimalkan bagi putus darah. Selepas daripada sepuluh yang pertama hingga akhir bulan diihtimalkan ia bagi ketiga-tiganya.

Lihat rajah di bawah ini: