Tok Kenali
ULAMA NUSANTARA
1. Tok Kenali
Muhammad Yusuf bin Ahmad atau lebih dikenali sebagai Tok Kenali (1868 – 1933) ialah
seorang tokoh tokoh ‘Ulama’ , guru, tokoh pembangun pemikiran umat Islam di dunia
sebelah sini, di awal abad ke-20. Beliau seorang alim Rabbani yang dalam hidupnya
banyak berpandukan kitab Suci Al-Quran disamping Sunnah Nabi Shallallaahu alaihi
wasallam. Beliau disebut juga sebagai seorang yang memilih hidup sederhana . dan juga
seorang wali keramat dan mendapat ilham daripada Allah dan ilmu laduni (Ilmu Kurniaan
Ilahi tanpa belajar).
Tok Kenali - Tokoh Besar Ulama Kelantan Bagi seseorang yang mengkaji sejarah
tanah air, lebih-lebih lagi menyelidiki “sejarah kelantan’ maka dia secara langsung atau
tidak, akan menemui nama Tuk kenali’. Mengikut perkembangan sejarah, Tuk Kenali
adalah merupakan seorang pembangun fikiran umat Islam di dunia sebelah sini menerusi
pengajaran kepada murid-murid yang bertebar pada beberapa tempat di Alam Melayu,
juga melalui fikiran-fikirannya yang membina menerusi majalah “Pengasuh”, keluaran
Majlis Agama Islam dan Adat istiadat Melayu kelantan dan majalah “Al-Hikmah” sebuah
majalah pengatahuan yang antara lain yang sedang bersemarak di masa ini. Sesuatu
perkara yang menarik perhatian kita ialah perjuangan dan penghidupan Tuk kenali adalah
agak nyata. Beliau banyak menerima pengaruh dari ajaran-ajaran Failasuf islam Al-Iman
Ghazali , (1058-1111M) seorang pembangun dan pembina fikiran umat Islam yang
banyak membuat pembaharuan dalam acara mengupas soal-soal agama berdasarkan
ajaran-ajaran kitab suci Al-Quran dan hadis di samping memperoleh ilmu ladunni di
zaman silam. Melihat kepada perjuangannya, kita mendapati cara perjuangannya hampir-
hampir sama dengan perjuangan Syaikh Muhammad Abduh (1849-1905M), seorang
pembawa pembaharuan pemikiran umat Islam yang meletakkan kitab Al-Quran sebagai
asas perjuangannya dan perjuangannya adalah secara melyeluruh menyedar dan membina
masyarakat dalam aspek hidup, agama, ilmu pengatahuan, politik, sosial ekonomi dan
----------------------- Page 2-----------------------
lain-lain yang secara kebetulan di masa Tuk kenali berada di kota Suci Makkah dan
semasa beliau melawat ke Mesir 1322H (1904M) merupakan akhir zaman Syaikh itu.
Kelahiran Tok Kenali
Beliau dilahirkan di Kampung Kenali, Kubang Kerian, Kota Bharu, Kelantan kira-kira
pada tahun 1287H (1870M*) dengan nama Muhammad Yusof (pernah disebut sebagai
Awang sahaja) iaitu di penghujung pemerintahan Sultan Muhammad II (1837-1886M).
Bapanya seorang petani bernama Ahmad, manakala Fatimah, ibunya adalah seorang
insan yang sopan dan bercita-cita tinggi dan murni.
Latar Belakangnya
Muhammad Yusoff dilahirkan dalam keluarga yang sederhana, dan ini adalah
membentukkan sifat peribadinya yang tidak menonjol. Bapanya seorang petani manakala
ibunya bagaimana kebiasaan orang-orang di kampungnya adalah bekerja menolong
pekerjaan suaminya. Sebelum melanjutkan pelajaran ke luar negeri, Muhammad yusof
telah mula belajar pada datuknya sendiri Encik Salleh (Tok Leh) iaitu dalam pelajaran
membaca kitab suci Al-Quran dan pelajaran tulis-menulis. Sesudah itu dia
menyambungkan pelajaran ke masjid Besar Al-Muhammadi, Kota Bharu dan tempat-
tempat pengajian lain di sekitar kota Bharu dalam pelajaran Bahasa Arab, nahu, saraf
juga pengetahuan agama. Perlu disebutkan bahawa datuknya adalah seorang yang lebai,
wara, mempunyai sedikit sebanyak ilmu-ilmu agama untuk panduan hidup, seorang yang
mempunyai kesedaran, mematuhi peraturan-peraturan agama dan gemar berbuat ibadat
semata-mata mencari keredaan Allah. Bapanya meninggal dunia sewaktu umurnya baru
meningkat 5 tahun. Beliau dilantik di bawah pengawasaan datuknya menyebabkan
pengaruh bapanya kurang terasa dalam corak hidupnya. Disamping itu nenek perempuan
tirinya, Tuk Mek ngah turut memberikan pendidikan yang baik kepadanya termasuk
----------------------- Page 3-----------------------
pengawasan terhadap punca-punca makanan yang hendak disajikan. Menurutnya
pengaruh-pengaruh makanan-makanan yang haram adalah membawa akibat yang buruk
dalam penghidupan di dunia ini, lebih-lebih lagi di akhirat.
Kebolehan Luar Biasa
Kecenderungan Tuk Kenali dalam pelajaran adalah nyata sejak kecil lagi. Perasaan ingin
maju dan ingin tahu adalah meluap-luap di dadanya. Dalam tempoh yang pendek dia
telah dapat mengkhatami pembacaan kitab suci Al-quran dan dapat menulis dengan baik.
Kerana itu tidaklah hairan mengapa dia telah dipilih oleh penggawa daerahnya untuk
menjadi seorang kerani sebagai pembantunya dalam mengira dan menguruskan hasil-
hasil tanaman dan kebun di kawasan tersebut sewaktu dia berusia antara tujuh ke lapan
tahun.
Menyambung Pelajaran Ke Kota Bahru
Sewaktu berusia antara sembilan ke sepuluh tahun, Muhammad Yusof telah mengambil
langkah bagi menyambung pelajarannya ke Kota Bharu. Tempat pertama yang ditujunya
ialah ke masjid Al-Muhammadi, di mana terdapat beberapa orang guru agama dan
beratus-beratus orang murid dari seluruh ceruk Negeri Kelantan menyembung pelajaran
mereka ke sini. Sekitar masjid besar ini, dewasa ini penuh dengan pondok-pondok
(asrama) penuntut. Dalam masa menuntut di sini beliau berguru kepada Tuan Haji Wan
Ismail (ayahnda Datuk Perdana Menteri Paduka Raja, Kelantan, Dato' Nik Mahmud)
Beliau belajar bersama-sama Encik Idris yang kemudiannya menjadi “Mufti Kerajaan
Kelantan”’ Selain iatu beliau berguru kepada Tuan Guru Hj. Ibrahim, penambang (Mufti
kerajaan Kelantan) Syaikh Muhammad Ali bin Ab. Rahman (Wan Ali) Kutan dan kepada
Tuan Guru Padang (Hj. Ahmad) Kota Bharu.
----------------------- Page 4-----------------------
Melanjutkan Pelajaran Ke Tanah Suci Mekah
Sebagai seorang pelajar, Tok Kenali telah menaruh cita-cita yang kuat untuk melanjutkan
pelajaran ke Mekah. Pada tahun 1887M (1305H). Menjelang umurnya kira-kira 18 tahun,
Tok Kenali menjejak Tanah Suci Mekah untuk meninggikan pelajaran agamanya di
samping menunaikan rukun islam yang kelima, ibadat Haji iaitu sesudah enam bulan
mengalami kesusahan di Lautan Hindi disebabkan kerosakan kapal yang ditumpanginya.
Penghidupan Tok Kenali di Tanah Suci Mekah
Pemergian Tok Kenali ke Tanah Suci Melah adalah semata-mata atas bantuan daripada
sahabat dan kenalan beliau di Kota Bharu yang berjumlah kira-kira RM50.00 dan
sumbangan daripada ibunya cuma berjumlah RM22.00. Kesukaran yang di hadapi Tok
Kenali di rantau orang tidak dapat digambarkan lagi. Hampir tujuh bulan beliau di sana
tanpa tempat kediaman yang tetap. Semasa itu beliau menginap di serambi Masjidil
Haram, Mekah, dan hanya dapat tidur serta berehat-rehat bila menjelang sesuku malam
disebabkan Masjidil Haram merupakan pusat ibadat tawaf, sa’i, sembayang dan
sebagainya. Pakaiannya sederhana, begitu juga tentang pemilihan makanannya untuk
menampung kekosongan di waktu pagi dan petang. Memandangkan kedudukan ini,
beliau pernah ditugaskan menjadi tukang masak sementara dalam sesuatu perkelahan atau
antara kawan-kawannya di wadi-wadi (lembahan) dan di pinggir-pinggir bukit-bukit nan
tandus.
Perkembangan Pelajaran
Sebelum beliau keluar negeri dahulu, beliau telahpun mempunyai pengetahuan-
pengetahuan asas dalam pelajaran-pelajaran yang telah dipelajari ketika itu . Beliau telah
pun menguasai pengetahuan bahasa arab (Nahu dan Sarafnya) bagi mengikuti setiap segi
----------------------- Page 5-----------------------
jurusan pengetahuan agama di masa itu. Perkara-perkara ini adalah melayakkan Tuk
Kenali untuk menerima dan mengikuti pelajaran-pelajarannya yang sedang berkembang
dewasa ini di Tanah Suci Makkah. Tuk Kenali terpaksa belajar mendengar sahaja tanpa
kitab. Di samping itu juga beliau terpaksa membaca di kedai-kedai kitab dengan meminta
izin tuan-tuan kedai itu untuk membaca dan menatap kitab-kitab jualannya dalam tempoh
yang agak lama dengan cara yang cermat sekali. Kitab-kitab Wakaf yang ada dalam
simpanan di Masjid Al-Haram juga dipergunakan untuk memahami kuliah-kuliah
gurunya . Selain itu, Tuk Kenali terpaksa pula meminjam kitab-kitab gurunya sendiri.
Kerana kemiskinanlah agaknya , membawa Tuk Kenali mengharungi lautan ilmu dan
kemajuan melebihi kawan-kawannya yang lain. Jelaslah bahawa Tuk Kenali banyak
sekali membaca dan menatap kkitab-kitab buah tangan ulamak dan para failasuf islam
yang telah dan sedang tersebar di dunia islam dewasa itu. Beliau juga mempunyai sifat
suka bertanya dan mengkaji pelajarannya sebelum pelajaran itu di ajar oleh gurunya
dengan mengadakan perbandingan-perbandingan sendiri dan pergalaman sendiri. Banyak
membaca dan banyak membuat kajian adalah merupakan faktor-faktor besar dalam
perkembangan ilmu seseorang pelajar atau siswa. Antara guru-guru di Masjid yang
namanya banyak disebut-sebut oleh Tuk Kenali ialah Tuan Guru Wan Ahmad atau nama
penuhnya Wan Ahmad bin Muhammad Zain yang terkenal sebagai seorang pengarang
sesudah nama Syaikh Daud Patani. Kepada Guru inilah Tuk Kenali mendapat bimbingan
dan bantuan baik dari segi ilmu pengetahuan mahupun penghidupan. Disamping itu,
terdapat beberapa orang guru dari patani dan indonesia yang mungkin mendapat
perhatian Tuk kenali disamping guru-gurunya yang terdiri daripada orang-orang Arab.
Lawatan Tok Kenali ke Mesir
Dalam tahun 1904M, Tok Kenali telah melawat Mesir bersama Tuan Guru Wan Ahmad,
Encik Nik Mahmud (yang kemudiannya bergelar Datuk Perdana Menteri Paduka Raja
Kelantan) dan Hj. Ismail Patani. Garis-garis kasar lawatan ini adalah menunjukkan
bahawa lawatan beliau ke Mesir adalah berbentuk lawatan sambil belajar terutama kerana
----------------------- Page 6-----------------------
mengkaji hal-hal perkembangan pelajaran yang berhubung dengan Agama Islam di
Universiti Al-Azhar dan lain-lain tempat pengajian di sekitar kota Kahirah.
Pulang ke Tanah Air
Pada tahun 1909M (1327 H) iaitu sesudah menjalani pengajian selama 22 tahun di tanah
suci mekah, maka Tuk kenali pun pulang ke tanah air iaitu ke Kelantan seterusnya pada
tahun 1911M (1329M) beliau mula membuka pondok Kenali, sebuah tempat pengajian
yang kemudiannya menjadi pusat pengajian agama di semenanjung ini. Dua tahun
kemudian , beliau menjadi guru di masjid Besar Al-Muhammadi, kota Bharu yang waktu
itu menjadi pusat pengetahuan agama terbesar di kelantan, malahan juga dikenali di
Semenanjung sebagai Serambi Mekkah. Murid-murid dari seluruh kelantan telah
membanjiri pondok-pondok yang terletak berderet-deret di sepanjang jalan di kawasan
masjid dan di kawasan Kubang Pasu. Selain itu, bukan sedikit murid-murid dan pelajar-
pelajar dari luar negeri datang yang menceduk pengetahuan agama daripada guru-guru
yang terkenal . Selain daripada Tuk kenali, mereka belajar pada Tuan Guru Hj. Nik
Abdullah, Tuan Guru Hj.Idris (yang kemudiannya berjawatan “Mufti kelantan) dan lain-
lain. Memandang hak-hak kemasyarakatan di kampung sendiri perlu pula dititik
beratkan, maka Tuk kenali terpaksa pula menetap di kampungnya sendiri iaitu sesudah
lima tahun mengajar di Masjid Besar Al-Muhammadi. Dewasa itu pondok kenali kembali
bersemarak sehingga namanya termasyur ke serata ceruk rantau Semenanjung ini, malah
sampai ke Indonesia (terutama Sumatera) kemboja, Patani dan lain-lain. Jumlah pelajar-
pelajar yang menetap di asrama (Pondok) meningkat 400 orang suatu jumlah yang besar
dalam pertumbuhan pengajian Islam dikala itu. Dalam menjalankan tugasnya, Tuk kenali
menetapkan beberapa buah kitab pelajaran (teks) dalam berbagai-bagai jurusan, iautu
pengajian Bahasa dan pengetahuan-pengetahuan Agama islam dalam berbagai-bagai
peringkat pelajaran. Beliau sendiri banyak mengambil peranan dalam mengembangkan
pengetahuan Bahasa Arab, manakala pelajaran-pelajaran lain diperkembangkannya
selaras dengan kehendak-kehendak masyarakat dewasa itu. Murid-murid beliau yang
----------------------- Page 7-----------------------
telah matang dalam pengajiannya dilantiknya menjadi kepala telaah (guru Kumpulan)
disamping itu, kitab-kitab agama dalam tulisan jawi diajarkan juga kepada pelajar-pelajar
dan orang-orang kampung. Menerusi pengajian-penjagian kepada orang-orang dewasa
inilah lahirnya cerita-cerita tauladan yang kadang-kadang mengggelikan, sebagai suatu
cara untuk menarik perhatian murid-murid kepada pelajaran yang sedang ditumpukan.
Suatu hal yang agak luar biasa bahawa dalam masa mengajar itu, Tuk kenali mengajar
tanpa kitab, di hadapannya tiada kitab-kitab pelajaran sedangkan muridnya
mempelajarinya dengan menggunakan kitab. Ililah menunjukkan bahawa Tuk kenali
adalah seorang yang mempunyai daya ingatan yang kuat. Kemasyuhuran Tuk kenali
telah menarik ramai pelajar Islam dari serata ceruk semenanjung. Antara mereka ini ada
yang telahpun mempunyai kematangan dalam pengetahuan Agama islam datang untuk
mengenal wajah dan mengikuti sebahagian pelajaran yang diajar oleh Tuk Kenali. Antara
mereka ada yang datang kira-kira seminggu, sebulan, tiga atau empat tahun seterusnya.
Ini bergantung kepada keadaan masing-masing, sebab di antara mereka ada yang
sudahpun bekerja sebagai guru agama. Qadi atau sebagainya. Untuk meminta Tuk Kenali
membaca kitab, cukuplah dengan meminta izin beliau di mana si peminatnya sendiri
yang akan disuruh membacanya di hadapan kumpulan pelajar-pelajar. Sesudah itu Tuk
kenali memainkan peranan memberi kefahaman dan mensyarahkan isi kitab itu, juga
memberi peluang-peluang bertanya.
Menghembus Nafas Terakhir
Setelah kira-kira 65 tahun menyedut udara dunia ini, maka Tuk kenali pun dipanggil
tuhan, kekasihnya iaitu pada Ahad 19 November 1933M, berikutan suatu penyakit di
kakinya. “Hari wafatnya; dilawati oleh tidak kurang daripada 2,500 orang dan
disembahyang jenazahnya lebih daripada 1,000 orang dan disembahyang jenazahnya
lebih seribu orang yang khalis liwajhillaahi Ta’ala. Tuk Kenali dikebumikan di
perkuburan yang sekarang terkenal dengan nama Kubur Tuk Kenali’ kilometer 5 jalan
Pasir Puteh, Kota Bharu, tidak jauh dari istana negeri. Kuburnya selalu dizarahi oleh Duli
----------------------- Page 8-----------------------
yang maha Mulia Al-marhum Sultan Ibrahim (nenekanda kepada Duli Yang mulia Sultan
Ismail Putera Sekarang) apa lagi oleh ramai terutamnya bekas murid-murid beliau yang
ada berselerak di negeri ini, juga oleh pelawat-pelawat.
Jawatan-jawatan Tok Kenali
Tuk kenali ada di antara orang-orang yang memikul tugas dan jawatan terpenting dalam
perkembangan pengajian islam dan pertubuhan kebudayaan timur yang berteraskan islam
di negeri Kelantan berdasarkan jawatan-jawatan yang pernah disandangnya sebagai
berikut:
1. Bertugas sebagai ketua pelajaran Agama Islam Kelantan, juga sebagai Penolong Mufti.
2. Menjadi Anggota majlis Agama islam dan adat istiadat Melayu kelantan.
3. Menjadi Anggota majlis ulamak Islam kelantan (Anggota Dewan Ulamak)
4. Ketua pengarang kehormat bagi majalah pengasuh lidah rasmi majlis Agama islam
kelantan.
5. Guru Agama di masjid Besar Al-Muhammadi, kota Bharu.
Kegiatan-kegiatan dan Jasa Tok Kenali
Selain daripada amengajar, Tuk Kenali juga bergiat dalam lapangan-lapangan yang
berhubung dengan kemajuan agala dana kebudayaan islam. Datu Paduka menteri Paduka
Raja (Tuan haji mahmud bin ismail) dengan nasihat beliau telah dapat membentuk Majis
Agama Islam dan Adat istiadat melayu kelantan pada 24 Disember 1915M (17 Safar
1334H). Ini adalah satu jasa yang dapat dilihat buktinya sampai sekarang. Semasa
----------------------- Page 9-----------------------
hendak mengeluarkan majalah pengasuh 1918M iaitu warta majlis Agama islam dan Adat
Istiadat Melayu kelantan. Tuk kenali telah dipilih untuk menjadi ketua pengarang
kehormat . pada mulanya majalah ini dikeluarkan berupa lembaran akhbar yang
mempunyai bidang besar, diterbitkan setia hari Isnin, senaskah berharga 10 sen.
Penerbitan majalah ini juga adalah daripada saranan dan dorongan-dorongan beliau.
Selain itu beliau telah ditugaskan oleh pihak majlis Agama Islam kelantan untuk
menterjemahkan Tafsir Al-Khazin yang bertajuk “Lubaab at-Ta,wiil fil Ma’aani At-
Tanzil” ke dalam bahasa melayu. Tugas berat ini telah dijalankan oleh beliau dan
sebahagian daripada tafsir Al-khazin telahpun siap diterjemahkan. Sayangnya, naskah ini
tidak dapat dikesan sehingga sekarang. Juga tidak dapat dilupakan bahawa majalah Al-
Hikmah (lahir 1 julai 1923M) di mana ketua Pengarang dan penerbitnya yang berbahagia
tuan hj. Ahmad bin Ismail (Datuk Lela negara) adalah kerap menerima nasihat-nasihat
dan fikiran-fikiran yang berguna daripada Tuk kenali. Majalah pengetahuan ini
diterbitkan tiga kali sebulan . pejabat penerbitan ini selalu didatangi oleh Tuk kenali
danaa merupakan salah satu tempat beliau membaca surat-surat khabar dan majalah
dewasa itu. Tuk kenali adalah seorang pencinta ilmu pengetahuan. Hal ini ternyata sekali
dalam sejarah hidupnya . Beliau juga pernah menyimopan sebuah buku cetera Raja Muda
. salah sebuah buku sejarah kelantan yang penting. Buku ini kemudiannya telah diberikan
kepada pengaranag buku Hikayat Seri kelantan.
- dalam kegiatan kemasyarakatan pula , beliau telah melancarkan suatu getakan
perhimpunan umat islam yang di namakan ‘Jam ,iyyatul Asriyyah] ‘[Perhimpunan
semasa] yang kerap membicangkan perkara-perkara hangat dalam masyarakat [Politik] ,
pebincangan=perbincangan ilmu dan perhimpunan kerana ibadat. Sebagai megekal
gerakan tersebut ,maka satu bangunan telah didirikan di tebgah-tengah ibu kota dengan
nama yang sama, terletak di Jalan Tengku Petra Semarak , Kota Bharu.
----------------------- Page 10-----------------------
Perkembangan Pengaruh
Melihatkan jawatan- jawatan pentig yang telah disandang oleh Tuk Kenali dalam masa
hayatnya,juga memandangkepada kegiatan dan jasa -jasa beliau yang cermelang dalam
perkambangan pengajian ugama dan kebudayaan islam di Negeri Kelantan khasnya dan
Alam Melayu amnya. Maka sudah sewajanyalah pengaruh beliau segera berkembang ke
segenap pelusuk tanah air dalam masa yang singkat sekali. Perkembangan-perkembangan
ini adalah agak memuncak di penghujung pemerintahan Sultan Muhammad IV (1900-
1920M) dan di awal pemerintahan sultan Ismail (1920-1944M) . kedua-dua baginda
sultan ini adalah di antara sultan-sultan yang banyak mencipta kemajuan negeri dalam
serba lapangan, lebih-lebih lagi di lapangan kemajuan agama islam. Ini adalah memberi
peluang yang besar kepada perkembangan pengaruh Tuk kenali yang sedang berkembang
ke seluruh tanah air, apa lagi melihat kedudukan Tuk Kenali yang sedang berkembang ke
seluruh tanah air, apa lagi mellihatkan eratnya perhubungan Tuk Kenali dengan anak tuan
gurunya dahulu iaitu dengan hj. Nik mahmud bin ismail (Datuk Perdana Menteri Paduka
Raja) yang juga memegang peranan terpenting dalam pentadbiran negeri kelantan dewasa
itu. Tidak keterlaluan jika dikatakan bahawa tersebarnya pengatahuan Bahasa Arab dan
pengetahuan-pengetahuan agama melalui pondok dan sekolah-sekolah pondok ke seluruh
Tanah melayu ini antara lain ialah daripada jasa Tuk kenali yang menyusun kata-kata
Tassrif yang kemudiannya diperkanalkan oleh murid-murid nya terutama tuan guru hj.
Ali Shalaahuddin Pulau Pisang dan syaikh uthman jalaluluddin, seberang prai dalam
buku Tatriful Arf- itu, syaikh Uthman menulis;
“Sesungguhnya hamba pungut akan dia daaripada beberapa mutiasa tasrif yang amat elok
bagi guru hamba yang alim lagi yang amat ilmunya lagi yang menghimpunkan bagi
beberapa fan ilmu yang bangsa kepada agama iaitu muhammad yusof yang masyhur akan
gelarannya di seluruh tanah melayu dengan Tuk kenali di negeri kelantan.
----------------------- Page 11-----------------------
Perkembangan Pondok Sekolah Agama dan Sekolah Melayu
Sistem persekolahan yang diutaamakan oleh Tuk kenali dalam masa hayatnya ialah
sistem pondok, Sistem pondok yang menggunakan bahan-bahan pelajaran yang
berdasarkan kitab dengan mengkelas-kelaskan kitab kepada pengajian peringkat rendah,
menengah atas dana tinggi yang dipelajari secara berkelompok (berhalqah) di masjid atau
madrasah (balaisah) . Manakala pelajar-pelajar yang tinggal di pondok-pondok (Asrama)
di bawah bimbingan Tuk kenali, telah melahirkan beberapa orang tokoh ulamak. Tuan-
tuan guru (tok guru_, pendakwah, pengarang yang terkenal yang datang dari beberapa
tempat di seluruh tanah Melayu , sumatera, kemboja dan lain-lain. Guru-guru pondok
lepasan kenali inilah kemudiannya tersebar keseluruhan rantau ini di mana mereka
menghidupkan pula sistem pondok. Adalah agak luar biasa, di samping menggalakkan
sistem pondok, Tuk kenali sebagai pencinta ilmu, tidaaklah menghalang wujudnya sistem
persekolahan. Tertubuhnya Agama islam dan adat istiadat melayu kelantan padaa tahun
1915M yang sudahpun mempunyai rancangana mendidikan sekolah-sekolah Agama
islam di kelantan , adalah juga dengan mendapat nasihat daripada Tuk kenali. Maka pada
5 Ogos 1917M ditubuhkan sebuah Sekolah Agama berbahasa pengantar melayu yang
menitik beratkan Bahasa Arab, dengan nama “Al-Madrasah Al-Muhammadiyyah Al-
Kilantaniyyah”. Sekolah ini juga mengadakan pelajaran bahasa inggeris di sebelah
petangnya. Jadi, Tuk Kenali sebagai Ketua Pelajaran Agama Islam di Kelantan adalah
memainkan peranan dalam pembukaan dan perlaksaan sekolah ini. Sekolah ini lebih
dikenal dengan nama “ Sekolah Agama Majlis”. Kemudian pada tahun 1937 bila
lahirnya sekolah aliran bahasa arab di Majlis dengan nama “Majlis Al-Muhammadiyyah
Al-Arabiyyah” barulah Sekolah Agama Majlis tadi bertukar nama dengan “Sekolah
Melayu Majlis”, manakala sekolah yang baru tadi disebut “Sekolah Arab Majlis”. Akhir
sekolah aliran melayu ini diserapkan secara beransur-ansur ke dalam Bahasa Arab
sesudah dia dipindahkan ke bangunan Maahad Al-Muhammadi sekarang ( sebagai ekoran
daripada sekolah aliran arab tadi ) Keberkatan usaha beliau ini membawa Syaikh Uthman
Jalaludin Al-Kilatani membuka sekolah arab Manaabi’ Ai-’Uluum, Bukit mertajam pada
tahun 1934 (1353). Demikian juga Tuan Guru Hj. Ali Salaahudin membuka madrasah Al-
----------------------- Page 12-----------------------
Falaah di Pulau Pinang di mana kedua-dua madrasah ini lebih berbentuk pondok (sistem
pondok). Di samping itu beliau juga adalah dianggap sebagai pendorong pembukaan
sebahagian sekolah-sekolah Melayu di Kelantan ini seperti Sekolah Melayu Kubang
Kerian 1920M, Sekolah Melayu Mentuan, dan lain-lain. Beliau tidaklah memusuhi
pembukaan sekolah-sekolah seperti ini selagi pelajaran yang diajar tidak menyelaweng
daripada ajaran islam yang suci.
Tok Kenali Melahirkan Angkatan Pengarang
Di antara murid-murid Tuk kenali terdapat suatu golongan atau angkatan pengarang
buku-buku agama yang mempunyai kedudukan yang baik di kalangan masyarakat Islam
di dunia sebelah sini. Mereka ialah”
1. Dr. Syaikh Muhammad idris Al-Marbawi, seorang pujangga Islam yang banyak
memberio sumbangan dalam perkembangan ajaran-ajaran Isdlam dengan kamusnya
“Kamus Al- Marbawi” (Arab-Melayu) dan kitab-kitab karyanya yang banyak di lapangan
Agama Islam.
2. Saahib Al-Fadhilah Datuk Hj. Ahmad mahir, Mufti Kerajaan kelantan yang juga
seorang pengarang.
3. Syaikh uthman Jalaluddin Al-Kilantani, seorang pengarang buku-buku agama dan
seorang guru.
4. Tuan guru Hj. Yaakub bin Ismail. Legor, Selatan Thailand.
5. Saahib Al-Fadhilah, Datuk Hj. Ismail bin Yusoff, Mufti Kerajaan kelantan.
6. Asy-Syaikh Muhammad Salih Tuk kenali, Makkah Al-Mukarramah Saudi Arabia.
----------------------- Page 13-----------------------
7. Yang Berbahagia Hj. Ahmad bin Ismail (Datuk Lela Negara) pengarang majalah Al-
Hikmah***(1923M) yang banyak mendidik bakat-bakat penulis dan pengarang-
pengarang sebelum perang.
8. Tuan guru Hj. Ali Salahuddin, seorang guru agama terkenal yang juga menjadi seorang
pengarang.
9. Tuan Guru Hj. Abdullah Tahir, seorang guru agama terkenal yang juga menjadi
seorang pengarang.
10. Tuan Guru Hj. Yaakub bin Hj. Ahmad , lorong Gajah mati, kota Bharu adalah seorang
guru agama dan seorang pengarang.
11. Yang berbahagia Datuk Hj. Hassan Yunus Al-Azhari, Bekas Menteri Besar Johor ,
ahli politikyang juga menjadi seorang pengarang.
Selain murid-murid beliau yang berbakat, terdapat pula cahaya-cahaya mata Tuk kenali
yang turut memperkembangkan pengajaran ayahndanya, mereka ialah
1. Al-Marhum Hj. Ahmad Tuk Kenali, guru agama di pondok kenali dan guru yang
mengajar pada beberapa buah surau dalam beberapa jajahan, daerah Negeri Kelantan.
2. Hj. Mahmud, wakil Syaikh haji , makkah.
3. Hj. Mohd Salleh Tuk Kenali, guru agama di kota suci Makkah dan seorang pengarang
buku-buku dan risalah-risalah agama. Beliau mendirikan persatuan “Darul-Islah”
bertempat di Maulid nabi, Suatu persatuan astu perhimpunan kaum Muslimin dari Tanah
melayu, patani, kemboja, Indonesia dan lain-lain yang datang ke Tanah Suci makkah
terutamanya di musim-musim haji, di mana Tuk kenali diperkenal dan jasanya
diperkenangkan. Suatu persatuan lagi didirikan oleh beliau dengan nama “Darul-Quran
(Persatuan Al-quran) bertempat di Misfalah, Makkah.
----------------------- Page 14-----------------------
4. Hj. Abdullah Zawawi, lulusan kuliah Syariah, makkah. Berkecimpung di bidang
pendidikan dan menjadi pengetua sekolah-sekolah menengah di Kerajaan Arab Saudi dan
Nigeria.
Peribadi dan Sifat-sifat Utama
Tuk kenali bukan hanya terkenal sebagai salah seorang ulamak besar sahaja, malah
terkenal pula sebagai tokoh yang mempunyai sifat-sifat utama yang berguna untuk
menjadi teladan kepada masyarakat islam. Antara sifat-sifat utama yang berguna untuk
menjadi teladan kepada masyarakatt islam. Antara si fat-sifat tersebut ialah:
a) Sangat menghormati dan memuliai ibu
b) Pemurah, suka menderma terutamanya kepada fakir miskin dan anak-anak.
C) Seorang yang sabar, tidak lekas marah.
D) Suka berjalan kaki sahaja sebagai suatu langkah latihan melenyapkan perasaan
sombong, bongkak dan megah.
E) mengamalkan hidup berdikari. Beliau membeli sendiri di pasar.
F) suka membaca dan menatap, baik buku-buku atau majalah-majalah di mana-mana
sahaja beliau berada.
G) Suka beriktikaf di masjid, manakala tidur kerap berbantalkan lengan.
H) pakaian beliau amat sederhana.
Sebenarnya Tuk kenali ialah seorang “wali” atau seorang sufi disebabkan berlaku perkara
luar biasa pada dirinya dan tidak inginkan kemegahan dan kesenangan hidup yang
----------------------- Page 15-----------------------
berlebihan. Tambahan pula memandang makhluk-makhluk lain dengan pandangan yang
penuh bertimbang rasa dan kasihan belas.
Tok Kenali dan Hal-hal Kemasyarakatan
Sewaktu melancarkan pengajaran-pengajarannya, Tuk kenali didapati agak gemar sekali
membincangkan hal-hal politik tanah air. Semasa hayatnya Tuk kenali tidak memisahkan
politik daripada bidang pelajaran, malah beliau tidak mengenal pemisahan antara. Agama
islam yang difahami dengan politik. Ini adalah merupakan suatu cara menyesuaikan
pengajarannya dengan masalah-masalah yang dihadapi masyarakat dengan alam keliling.
Kerana itu dalam pengajarannya beliau mengemukakan beberapa anjuran melalui cerita-
cerita tauladan yang berkesan antaranya: ikut bapamu, tetapi takutkan Tuhan kuasailah
pengetahuan agama dan politik ilmu itu apa yang terguris dalam hati pengetahuan
manusia terbatas. Mengaku salah jika bersalah. Sunnah Tuhan sudahlah wajar biar mati
adat, jangan mati syarak. Di mana bumi dipijak, di situ langit dijunjung. Bertanya pada
yang tahu. Penjahat itu mencukupi dengan kejahatannya. Doa adalah senjata orang
mukmin. (Cerpen-cerpen Tuk Kenali” oleh AQHAS - halaman 76), Terbitan baru dengan
tajuk cerpen-cerpen warisan Tuk Kenali).
Tok Kenali dan Puisi
Dalam masa menyampaikan pengajarannya, disamapaing mengutarakan ayat-ayat suci
Al-Quran dan hadis-hadis nabi Muhammad S.A.W , maka terhamburlah dari mulut beliau
beberapa rangkap syair dan kata-kata hikmat bak mutiara gugur dari untainya. Di sini
dibentangkan sebuah syair yang pernah dikeluarkan oleh Tuk Kenali iaitu:
----------------------- Page 16-----------------------
Bahaya Merokok: Perokok itu terhina, dungu, membazir dan keji, kerendahan bagi
penagihnya, pasti, Darinya menguap kentut yang busuk dan diluati. Kepulan asap dari
bibirnya mengasapi muka dana peribadi.
Antara kata-kata hikmatnya:
“orang yang mulia itu ialah orang yang memuliakan ibu” “mengkaji sendiri adalah punca
kemajuan dalam pembelajaran”,
Pengaruh Imam Al-Ghazali
Melihatkan peribadi dana sikap hidupnya, nyatakan bahawa Tuk kenali adalah
terpengaruh oleh ajaran-ajaran Failasuf islam Iman Ghazali, seorang alhi Tasauf yang
sampai kepada darjat “hakikat” mengenal diri dan Tuhannya, ingin mencapai
kebahagiaan dan kesucian yang setinggi-tingginya dalam penghidupan yang singkat ini,
kemewahan hidup yang terhad dan sifat tidak membesar diri adalah nyata sekali dalam
penghidupannya. Unsur-unsur ini adalah terkandung dalam adoa yang dikumpul dan
digubah oleh Iman Al-Ghazali dalam kitabnya “Ayyuhai Walad”
2. Tok Bendang Daya